יום ראשון, 5 ביולי 2015

לא עובדת בשביל אף אחד! האם אתם שכירים או עצמאיים?!



אנשים רבים לא יודעים זאת אבל גם אם מבחינת מיסוי הם מוגדרים כעצמאים ולא מקבלים תלוש כל 10 לחודש יכול להיות שהם בעצם שכירים לכל דבר ומשום כך מגיעות להם זכויות להם זכאים עובדים שכירים.

על מנת לקבוע האם עובד הוא שכיר או עצמאי קיים מבחן, מבחן היותו של אדם "עובד" או "קבלן עצמאי" (פרילנסר) מאחר וחוקי דיני העבודה הם חוקים שלא ניתן להתנות עליהם, כלומר לא ניתן להחתים עובד על ויתור על זכויות מסויימות וגם אם הוחתם אין לכך כל תוקף משפטי מחייב. 

המבחן אינו נקבע על פי התיאור שהוסכם על ידי הצדדים, אלא כל מקרה נבחן על פי הנסיבות לגופו.

בית הדין לעבודה נעזר ב"מבחן המעורב" לקביעת מעמדו של העובד וביחסיו עם המעסיק.

"המבחן המעורב",  כולל כמה מרכיבים:
1. מבחן "ההשתלבות בפועל"
2. מבחן הציוד
3. מבחן הקשר האישי
4. המיסוי - ניכוי מס הכנסה במקור ותשלומים לתנאים סוציאליים

1. "מבחן "ההשתלבות בפועל" זהו המבחן העיקרי, ויש לבדוק כאן שני צדדים:

א.  עד כמה העבודה שמבצע המועסק היא חלק מהפעילות הרגילה של מקום העבודה. כלומר, יש לבדוק עד כמה הרחקת המועסק תפגע בפעילות הרגילה והשוטפת של העסק.

ב. האם המועסק הוא בעל עסק עצמאי. שאלה זו היא מורכבת ויש לבחון במסגרתה את כל הנסיבות, כמו למשל: האם המועסק משקיע בעסק שלו, האם יש סיכון של רווח והפסד, האם ישנה אפשרות להרחבת היקף הפעילות של המועסק מעבר לפעילותו אצל המעסיק. כמו כן עד כמה הוא נתון לפיקוח של המעסיק ולמרותו ולמסגרת תעסוקתית שכוללת שעות עבודה, ימים קבועים, מקום קבוע וכדומה. אותו אדם נושא בעלויות העסק, האם נושא ברווח והפסד, האם הוא שוכר משרד מכספו? האם הוא מעסיק עובדים תחתיו? 


2. מבחן הציוד


מבחן זה ומשקלו על ההחלטה אם מדובר ביחסי עובד-מעביד תלויה בטיב הכלי, בשווי הכספי שלו ובמשקל שנועד לו ביחסים בין המעסיק למועסק. למשל האם המועסק עובד על רכב של המעסיק או על מחשוב שבבעלותו?
יש לבחון האם הכלי הוא עיקר או טפל לביצוע העבודה, או שעבודתו של האדם היא העיקרית והכלי משמש רק לעזר.

3. מבחן הקשר האישי:

גם כאן יש שני צדדים:
א. הצד האחד הוא מבחן שתוצאותיו פועלות בכיוון אחד, ואסביר: בהיעדר קשר אישי, נשלול קיומם של יחסי עובד-מעביד,אולם עצם קיומו של קשר אישי לא יוביל בהכרח למסקנה שקיימים יחסי עובד-מעביד.

ב. הזכות להעביר את ביצוע העבודה לאדם אחר ולא לבצע אותה באופן אישי, וגם החובה לדאוג ל"מחליף" לביצועה של העבודה, שניהם מצביעים על כך שלא קיימים יחסי עובד-מעביד. כלומר אם אתם יכולים לשלוח מחליף לביצוע העבודה שלכם כנראה שאין כאן יחסי עובד מעביד.

4. ניכוי מס במקור ותשלומים לתנאים סוציאליים


ניכוי מס הכנסה במקור לאדם, תשלומים למס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי כעצמאי, יכולים להוות משקל לכך שהמועסק נחשב כעצמאי, אבל, יש להדגיש שאין בכך כדי לקבוע או לשלול בצורה חד משמעית את מעמדו.


כמו כן, הבסיס לחישוב שכר העבודה (יחידת זמן, יחידת תוצרת, אחוזים מרווחים או מחלק אחר), וגם הדרך לתשלום שכר העבודה (תלוש משכורת או כנגד חשבונית מס, שני אלה לא קובעים בשאלת קיומם של יחסי עובד-מעביד.


בשורה התחתונה זה שאתם מוציאים חשבונית למעסיק ספציפי לא אומר חד משמעית שאתם פרילנסרים ויכול להיות שמגיעות לכם זכויות שלהם זכאים עובדים שכירים כמו פיצויי פיטורים, דמי הבראה וכיוצ"ב.

בהצלחה!

אין תגובות: